Forsterk dine tekniske og praktiske ferdigheter ved å jobbe direkte med banebrytende teknologi og samarbeidspartnere
Akselerer både karriere og læring ved hjelp av tverrfaglig problemløsing
Kjemp på toppidrettsnivå for å sikre pallplasseringer blant verdens beste universiteter ved å realisere egenutviklede systemer
Jobb direkte med noen av Norges ledende bedrifter og knytt kontakter på tvers av fagområder
Fyll sommeren med konkurranser på Formel-1-baner som Red Bull Ring og Hungaroring
Marketing er ansvarlig for bedriftsrelasjoner, markedsføring og kontakten med næringslivet. Vi leder innsatsen for å sikre finansiering gjennom sponsorer. Både finansiering og økonomistyring i form av regnskap og budsjett er det Marketing som har ansvar for. Vi er også ansvarlige for alle Revolve NTNU sine PR-aktiviteter, noe som inkluderer deltakelse på store faglige og relevante arrangementer samt opprettelse og utførelse av alt kreativt innhold til alle våre medieprofiler. I tillegg organiserer vi store arrangementer, inkludert karrieredagen vår (RevolveDagen) og racerbilens offisielle avduking der vi årlig får over 500 gjester.
Data Engineering er ansvarlig for å utvikle og vedlikeholde vår datainfrastruktur. Med over 300 sensorer i racerbilene våre er vi avhengige av egenutviklede, høy-kvalitets programvareløsninger for å kunne visualisere og analysere data fra racerbilene i sanntid. Bilens ytelse er sterkt avhengig av utbytte fra data vi samler inn på banen, og det er derfor kritisk at vi har en godt strukturert datapipeline.
Som en del av Data Engineering får du muligheten til å videreutvikle våre dataanalyseverktøy og tilpassede programvareløsninger for å innovere Revolve NTNU og bilens ytelse.
Control-Systems-gruppen er dedikert til å optimalisere racerbilens ytelse ved å anvende kontroll- og estimeringsteorier. Gruppen forbedrer håndtering, stabilitet og kjørbarhet av kjøretøyet, noe som oppnås ved hjelp av vårt Torque Vectoring (TV) kontrollsystem. I tillegg brukes omfattende modellerings- og simuleringsmetoder for å gjenskape virkelige kjøreforhold og dynamikk. Denne tilnærmingen gjør det mulig for gruppen å gjennomføre effektiv testing og optimalisering, lenge før racerbilen er produsert og klar for aksjon på banen.
Autonomous-Systems-gruppen har som oppgave å gjøre om racerbilen til en intelligent, selvkjørende racerbil. For å oppnå dette må racerbilen ha evnen til å oppfatte, forstå og tilpasse seg miljøet effektivt. Gruppen vår utvikler logikken som fungerer som kjøretøyets hjerne, og bruker avanserte teknikker innenfor dette området som Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), kontroller og baneplanlegging. Dette rammeverket integreres med racerbilens sensorsystemer, som mottar viktig data fra sensorer som LiDAR, som fungerer som øynene og ørene til bilen. Samlet gjør disse teknologiene det mulig for oss å overvåke alle aspekter av bilens autonome oppførsel, og sikre at den kan navigere og reagere i sanntid på racingmiljøet.
Powertrain er ansvarlig for racerbilens høyspentsystemer og å sørge for at disse effektivt leverer pålitelig spenning til motorene. Ved å utnytte energi fra vår egenutviklede batteripakke kan vi effektivt levere pålitelig spenning til motorene. Utvikling og utnyttelse av kunnskap om kompositt, logisk programmering og både høy- og lavspenningselektronikk er essensielt for å innovere og bygge dette komplekse systemet. Energien som trekkes fra batteriet overføres til vår egenutviklede inverter, som konverterer likestrøm (DC) til vekselstrøm (AC). Denne konverteringen er essensiell for å gjøre det mulig for motorene å bruke energien effektivt, og sikrer at racerbilene opererer på topp ytelse.
I denne gruppen vil du få muligheten til å designe og utvikle høyteknoloigske elektriske systemer gjennom å designe systemet i løpet av høstsemesteret før produksjonen starter på vårsemesteret.
Embedded Electronics sin hovedrolle er å sikre optimal ytelse og pålitelighet ved å levere kritisk sensordata til andre systemer. Denne gruppen håndterer et omfattende spekter av oppgaver, fra utvikling av spesiallagde trykte kretskort (PCBer), til skriving og optimalisering av programvare for mikrokontrollere. I tillegg er gruppen ansvarlig for hele ledningsnettet til racerbilen, som integrerer og sikrer alle elektroniske forbindelser.
Som medlem av Embedded Electronics får du muligheten til å videreutvikle og perfeksjonere bilens lavspentnett og muligheten til å både designe og produsere kretskort som er essensielle for at racerbilen skal kunne kjøre.
Suspension har ansvaret for å innovere og utvikle alle komponentene som tilhører bilens hjuloppheng. Dette inkluderer inboard fjær-og-dempersystem, styresystem, felger, a-armer og pushrods som kobler karosseriet til spindlene og hjulene. Å opprettholde maksimal kontakt mellom hjulene og banen er avgjørende for bilens racingytelse. Derfor er det essensielt at hjulopphenget er godt tilpasset og utviklet. Dette oppnår vi ved å sørge for at hjulene har riktig bevegelse i forhold til bakken og karosseriet, samtidig som vi opprettholder høy stivhet i hver komponent. Å designe et slikt system krever mye finjustering for å oppnå et optimalt forhold mellom stivhet og vekt.
Drivetrain-gruppen fokuserer på å optimalisere kraftoverføringen fra motoren til hjulene, og sikrer maksimal effektivitet og ytelse. Vårt hovedmål er å designe, validere, utvikle og teste komponentene som utgjør drivsystemet. Vi oppnår dette gjennom en iterativ prosess som involverer 3D-modellering i CAD, dynamiske simuleringer og omfattende testing for å validere våre designvalg. I tillegg inkorporerer vi presisjon og materialvitenskap for å forbedre holdbarhet og redusere vekt.
Gruppen har som mål å sikre at drivsystemet ikke bare oppfyller ytelsesmålene, men også samsvarer med spesifikasjoner for vekt, pålitelighet, holdbarhet og konkurranseregler. Drivsystemet integrerer et in-wheel design, hvor motorer er plassert ved felgsenteret av hvert hjul gjennom uprights og inn i den ytre fjæringen. Dette designet maksimerer effektiviteten, reduserer mekaniske tap og forbedrer kjøretøyets samlede dynamikk.
Utviklingen av in-wheel drivsystemet strekker seg fra august til mai og inkluderer detaljert designarbeid, CNC-maskinering og en grundig testfase for å sikre at hver komponent vi designer oppfyller våre høye standarder.
Chassis er ansvarlig for planlegging, design og produksjon av racerbilens karosseri. Chassis sikrer en sømløs integrajon av alle andre systemer som enten er innsatt eller festet i karosseriet – som i seg selv er konstruert hovedsakelig av karbonfiber. Dette krever en omfattende forståelse av alle kjøresystemer for å sikre at chassis ikke bare oppfyller, men forbedrer racerbilens totale ytelse.
For å oppnå disse målene blir karosseriet utviklet ved hjelp av CAD (Computer Aided Design) i SolidWorks for presis modellering, Abaqus for styrke- og stivhetssimuleringer, og FiberSim for å optimalisere karbonfiberopplegget. Faktorer som vekt, stivhet og sikkerhet er noen av parameterne gruppen må ta hensyn til mens de produserer karosseriet.
Produksjonsperioden for gruppen er satt til februar og mars i Kongsberg, hvor hele karosseriet vil bli laget. Denne gruppen gir medlemmene en unik mulighet til å jobbe med avansert karbonfiberproduksjonsteknologi.
Aerodynamics-gruppen arbeider mot å maksimere marktrykket ved å manipulere luftstrømmen rundt kjøretøyet, noe som igjen øker grepet og svinghastigheten. Vi oppnår dette gjennom design og produksjon av en lettvekts karbonfiberforsterket polymert (CFRP) vingepakke. Vår utviklingsprosess itereres gjennom en kombinasjon av 3D-modellering i CAD (Computer Aided Design), CFD (Computational Fluid Dynamics) simuleringer, og omfattende analyse og virkelighetstesting for å validere våre simuleringer. I tillegg inkluderer vårt aerodynamiske oppsett strukturelle elementer, som fester de aerodynamiske komponentene til karosseriet, og er designet ved hjelp av FEM (Finite Element Method) for å sikre optimal stivhet-til-vekt-forhold for hver dels fiberoppbygging.
Produksjonen av vingepakken strekker seg fra februar til mai og involverer alt fra intern CNC-maskinering og CAM (Computer Aided Manufacturing) prosesser til forberedelse, fabrikasjon og montering av CFRP-komponentene.